Att kugga

Ett hett tips att inte kugga är att börja plugga med onlinetester direkt! Annars – scrolla ner och läs Gymnasiebloggens tips och råd.

Plugga med alla körkortsfrågor och teoriprov på körkort.se

Det ska handla om att ta körkort. Många gymnasister är tillräckligt kloka för att inse att det kommer att bli besvärligt (för att inte tala om oekonomiskt) att skjuta upp körkortsutbildningen till efter gymnasiet, och därför är detta ämne högst relevant för en gymnasieblogg.

När artikelämnet “att ta körkort” först kom på tal var bifallen få, då en sammanfattning av Gymnasiebloggens totala tillgångar skulle se ut ungefär som följer:

  • 1 st. bloggare som inte har börjat övningsköra
  • 1 st. bloggare som övningskört sedan hösten 2008 men som på grund av sin totala talanglöshet ännu inte har något körkort
  • 1 st. hink (blå)

Den snabba slutsatsen löd förstås att utförliga tips och guider om intensivkurser, riskutbildningar, körskolor, säkerhetsbälten, trafikregler och växelspakar omöjligen skulle kunna levereras av oss. Den lite långsammare slutsatsen löd annorlunda, för det är ju en allmänt erkänd sanning att de områden man som människa är fullständigt oduglig i snabbt kan vändas till ett expertområde. En dyslektiker är expert på hur man inte stavar. En person med ADHD är expert på hur man inte sitter still.

Jag är expert på hur man inte tar körkort.

Så första meningen i denna artikel ljuger. Det ska inte handla om att ta körkort. Det ska handla om att inte ta körkort, och hur man på allra bästa sätt lyckas med det. Det ska handla om att kugga. Sedan är det upp till dig som gymnasist eller äldre körkortsaspirant att på allra bästa sätt förvrida denna kunskap till något användbart. För er som har svårt för att förvrida saker ska jag försöka avsluta varje litet stycke med en liten lärdom. För er som gillar att vara konsekventa, läs inte lärdomarna!

5 steg till den perfekta kuggningen (samtliga steg är beprövade av yours truly, gymnasiebloggaren, under hösten 2009, och fungerar fläckfritt) :

————-

1. Skaffa en petimetergubbe som körskollärare!

Så här bör din körlärare se ut

Så här bör din körskollärare se ut

Vissa övningskörare börjar sin utbildning med att gå till körskolan, men det är förstås vanligast att man kör ett tag med någon förälder innan man börjar oroa sig för sådant. Oavsett vad så struntar vi i den första inlärningsperioden och går direkt på körskolan. Vilken körskola är bäst? Vilken körskola ska jag välja? Vilken lärare kommer inte att lära mig att köra bil?

Svar: Det du troligtvis ska göra är att gå till samma körskola som din mamma gillade när hon övningskörde för sex år sedan. Det finns nämligen en chans att den fantastiskt snälle och trevlige gamle körläraren har bytts ut mot en dryg före detta ambulansförare som sadlat om helt för att på egen hand få någon ordning på trafikens alla busar. En ambulansförare som formats efter alla de hemskheter han beskådat under två decennier och som därför som bilskollärare är så högfärdig och otrevlig så att självförtroendet hos den stackars eleven helt och hållet dör ut efter tjugosex sekunder i körskolefordonet.

Lärdom: Hör med dina jämnåriga vänner som håller på att ta körkort samtidigt som du, precis har tagit körkort, eller råkar känna till en särskild bilskollärare som är snällare än den gulligaste av russinkakebakande mormödrar (och samtidigt pedagogisk).

2. När du gjort dig av med petimetergubben, skaffa en loj och likgiltig körskollärare!

Oavsett vem som blir din första lärare så finns det vissa saker du måste tänka på. Är läraren drygheten och otrevligheten personifierad bör du förstås satsa på att ha kvar honom så länge som möjligt – på din första lektion bör du ju såklart få reda på att du absolut inte kan köra bil, annars bör du nog se över dina val. Men bör och bör! En strålande idé är att prova någon nytt och skaffa sig en apatisk körlärare som kommer se genom fingrarna på några av dina misstag för att han i ärlighetens namn inte bryr sig om du kuggar eller inte. Det är fina grejer det!

När jag med självförtroendet i botten efter petimetergubben sökte mig till en ny körskola fanns där tre lärare man kunde hamna hos. En av dem hade blivit lovprisad i ett internetforum, en annan lovprisad av min bästa kompis, och den tredje var det ingen som visste något om. Givetvis hamnade jag hos denne, som visade sig vara en äldre herre, och han var jättetrevlig. Han höjde mitt självförtroende genom att säga att jag var bra, och när jag någon “ytterst enstaka gång” gjorde något misstag påpekade han det väldigt snällt och diskret.. Lärde han mig köra bil? Nänämensan!

Lärdom: Återigen – vännerna! Lyckas med det jag inte lyckades med och hitta mellantinget mellan luciferelak och bamsesnäll.

Körkortsboken, borttappad (ett annat bra knep)

Körkortsboken (borttappad) - ett bra knep är att glömma den i sin sommarstuga på Gotland

3. Vill du införskaffa ett konto på någon körkortssida online för att läsa teori och göra testfrågor – beställ det då så att kontoperioden går ut åtminstone en och en halv månad före teoriprovet!

Många körkortssidor erbjuder sina tjänster till medlemmar som betalar en viss summa för en bestämd tidsperiod. Att använda sig av Internet är tio gånger mer ekonomiskt än att läsa teori på körskolan, men se för all del till att ha ganska bra koll på när teoriprovet inträffar innan ni beställer kontot. Själv beräknade jag allt rätt väl och under de sista 45 dagarna fick jag använda en gratissida där frågorna försvann för all framtid när man väl besvarat dem en gång, så att man inte kunde repetera. Uppmaningen gäller förstås även om du läser teori på körskolan. Teorilektionerna bör komma mycket långt ifrån inpå teoriprovet, för inget är så enkelt att glömma bort som t.ex. hur många som dog i trafiken 2007, vilka gaser som bygger upp ozonskiktet, eller vilken sorts mössa man bör ha på sig om man ämnar polisanmäla att en medtrafikant avsiktligt skrämt upp en flock mufflonfår med sin tuta.

Lärdom: Planering är en dygd.

4. Underskatta teoriprovet!

Smärre panik inför kunskapsprovet.Vad får jag för frågor? Har man tillräckligt lite tid på sig? Vilka sidor i körkortsboken måste man undvika? Kort och gott: hur kuggar jag kunskapsprovet?

Svar: Teoriprovet kan innehålla absolut vad som helst. Det här provet är ganska enkelt att kugga och kräver ingen större ansträngning. Bli inte förvånad om du misslyckas även när det kändes som att du kunde allt. Frågorna är nämligen utformade för att man ska bli så lurad som möjligt. Låt oss säga att du framför dig har en bild där du som förare är snett bakom och ska köra om en skolbuss, framför vilken ett par skolbarn just sprungit över gatan, och frågan lyder: “vilken zon är den mest riskfyllda“. Naturligtvis är det så att vilken vettig människa som helst direkt skulle säga att zonen framför bussen, vilken man som förare inte ser, är farligast. Därifrån kan ju barn komma springande helt okontrollerat. Svaret säger dock att zonen bakom bussen, alltså den i din högra ögonvrå, är farligast. Detta eftersom man ju redan väntar sig att området bakom bussen är en fara då två barn just sprungit över vägen därifrån. Därför, enligt korkort.com, ska du ha extra god uppsikt i det området alldeles till höger intill dig. Glöm nu genast bort detta avslöjande!

Du behöver bara 14 misstag. I november 2009, när jag skrev kunskapsprovet för första gången, gjorde jag just ljuvliga 14. Det är vad som kallas en svettig kuggning.

Lärdom: Plugga mycket och gör många distanstest för att lära dig de svåra frågorna utantill. Hur du ska tänka kommer du nämligen troligtvis aldrig begripa.

5. Bli för högmodig!

Flera har sagt till mig att de aldrig någonsin varit så nervösa som när de gjorde förarprovet för körkort. Men det lustiga är att just dessa i samtliga fall klarade provet på försök ett. Nervositet, mina vänner, är farligare än man tror om man vill lyckas med sin kuggning.

Ett tomt garage /> så här kan du också få det! Hur ser dina drömmars tomma garage ut?” width=”300″ height=”225″ /><p class=Ett tomt garage -> så här kan du också få det. Hur ser just ditt tomma garage ut?

Vissa har en duktig förmåga att stänga ute nervositet. Jag är en sådan person. Visst, när jag bokade proven för första gången kände jag det där varma och oregelbundna trycket mot tjocktarmen som bara sann ängslan kan åstadkomma, men vid själva provtillfället lyckades jag fly från denna otympliga känsla. Allt var fina fisken, och allt skulle gå som smort. För mer detaljer om uppkörningen hänvisar jag till inlägget Men bara med det perfekta kaffet i blodet men jag kan väl kort säga att min ratthybris inte bara ledde till avgörande missar, utan också till komplett mentalt åsidosättande av dessa missar, trots deras helt uppenbara förekommande. Inte ens vid det tillfälle då kontrollanten tvingades ingripa på grund av att jag nästan körde in i ett stängsel, begrep jag att det icke skulle bliva något körkort.

Är du däremot dödsnervös från tånagel till örsnibb kommer du vara så pass spänd så att du inte lyckas göra några misstag. Så försök koppla av och bara släppa loss, så ska du se att du inte riskerar något körkort.

Lärdom: Var inte skräckslagen över att nervositeten är svårbemästrad, utan tänk på att den med allra största sannolikhet kommer att gagna dig.

———

Sådär, nu bör du ha tämligen bra koll på hur man inte tar körkort. Ett bra sätt är att skriva en liten kom ihåg-ramsa om du finner stegen lite komplicerade. Om du som läst detta skulle lyckas med att kugga uppkörningen, kunskapsprovet, eller både och, skulle jag bli jätteglad om du ville skicka ett par rader som tack. Det känns ju så roligt när man lyckas hjälpa andra.

Med det sagt: lycka till, o gymnasist, med din kuggning!

Artikel publicerad 23 maj 2010 kl 04.16