Jag hatar dig Marcel!

10/10/2009 kl 11:30Isak 4 Kommentarer »

Hatbrev 1.

Nedtecknat i frustration den åttonde oktober tjugohundranio. I vilket jag förkunnar för övriga vilken idiot en viss Marcel är. Jag vill varna känsliga läsare, konstälskare och min kära mor.

Jag vet inte vad vi hade gjort för att förtjäna det men det måste varit ett så fruktansvärt brott att inte ens Satan själv drömmer om det i sina värsta mardrömmar. Följaktligen hade vi bestraffats med den svenska skolans hårdaste straff – en skolutflykt. Och inte en skolutflykt till någon spännande utgrävning av meteoriter, inte till någon 3D-bio, ej heller till nått hopp-och-lek land där allt är inlindat i mjuk madrass (precis som det var i 1:an). – Nej, kära vänner, inte ens begav det sig till någon sumpmark utanför Flen där vi kunde orientera i två timmar och sen lifta hem, medan lärarna letade efter nån unge som fått skolans utrymningsplan istället för en karta och nu var 5 mil inne i urskogen. *Suck*. Nej inte ens det.

Moderna Museet. Stockholm. 13.44.

– Vad i helvete är det för något?!

– Ehh,..jag tror det är en…eh en pissoar!

– En pissoar?!

– Ja, inte är det någon fontän inte…

– En jävla pissoar.

Jag och min vän Oscar stod som två idioter och stirrade på det vita porslinsföremålet. Det var mycket riktigt en pissoar – en sådan man urinerar i alltså. Vad var det då som var så fel med detta? Två killar som stod inne på herrtoan och betraktade Ungdomens Källa, (tro mig när du är 83 och har en prostata stor som en fotboll kommer du förstå vad jag menar…). Men det var just det som var felet, – inte att vi hade prostatacancer, – nej, men vi var inte inne på museets herrtoalett. Vi stod mitt i en utställningshall och betraktade ett världskänt konstverk. “Fontänen” av Marcel Duchamp. Likväl var det en pissoar. En helt vanlig jävla pissoar! En pissoar med lite klotter i kanten som låg på en bunt tegelstenar…och det här var konst – konsten.

Kan någon tala om för stackars Marcel att detta inte är nån jävla fontän!

Kan någon tala om för stackars Marcel att detta inte är nån jävla fontän!

– Marcel Duchamp är en jävla idiot!

– En idiot är vad han är…

Jag brukar inte reagera starkt på konst. Kanske beror det på att jag inte är någon konstnärssjäl. Jag brukar inte heller vara speciellt aggressiv. Jag är med andra ord en relativt lugn okonstnärlig själ. Men när någon fransk tönt slänger upp sin gamla pissoar på en bunt tegelstenar, kallar det konst och det värderas till miljonbelopp och hela världens förstå-sig-påare kommer för att betrakta skapelsen med sina ofrivilliga “Uhmm åhåhåhåhhh…oaaaaaa” – då fan är jag nära på att tappa förståndet! Vart är världen påväg?! Jag kan göra det där!

Och det värsta är att det bara kan finnas två rimliga förklaringar till denna installation. Antingen så var Marcel Duchamp en mycket förvirrad man som helt enklet inte såg skillnad på en vanlig pissoar och en fontän… -hmm, ganska svårt att ta miste på, jag vet. Därför tror jag snarare att Marcel Duchamp var en riktigt ful typ som bara skapade detta meningslösa konstverk eftersom han visste att skolelever runt om i världen skulle tvvingas komma och betrakta och försöka tolka hans meningslösa väggpotta! Han ville bara jävlas med de stackare som står i timmar och sliter sitt gråa hår i desperation över att inte kunna se någon mening i hans pissiga pissoar. Jag slår vad om att Marcel Duchamp satt gömd bakom ett skynke i det rum där mästerverket presenterades för världen för första gången – bara för att få fnissa lite åt åskådarnas frustration. - Fan vad jag är sur på dig Marcel! Hör du det?!

Blodtryck: 180.7

PS: Till M.D. Om du så mycket som tänker en tanke på att vända upp-och-ner på ditt badkar kommer jag skicka mina kusiner på dig! Jag vet var din brevlåda bor…Capish?

/I

4 kommentarer hittills

  • malin Säger:

    Länsmuseet i Gävle är ingen höjdare det heller efter att ha blivit tvingad dit en gång varje år sedan man började skolan.

  • Sandrina Säger:

    Haha, lugna dig gosse.
    Du tänkte inte på att göra lite research i frågan innan du hetsade upp dig alldeles?
    Duchamp skapade termen ”ready-made” inom konstvärlden 1915, där han använde sig av ordinära, massproducerade föremål för att introducera begreppet att själva urvalsprocessen var en konstnärlig gest i sig (idag accepterat som konceptuell konst). Hans val av ready-mades, däribland Fontänen, var medvetet oberoende av de estetiska kriterier som tidigare existerat för konst, och som vi än idag håller hårt i. Syftet var snarare att väcka frågeställningar som: måste ett konstverk påvisa om konstnärens yrkesmannaskap och hans originalitet? Måste konst vara helt unikt eller bara existera i en begränsad upplaga? Och när kan egentligen ett objekt kallas för ett konstverk? Detta var stora frågor som Duchamp väckte, och de har bidragit till att Fontänen idag anses som ett av 1900-talets mest inflytelserika konstverk.
    Sen kan jag hålla med dig om att det är absurt att en urinoar värderas till ett miljonbelopp. Men det är inte desto mindre intressant hur konst, och framförallt modern konst, kan provocera och beröra folk något så enormt…
    Och till föregående talare, jag känner mig rätt säker på att Stockholms Moderna Museum ÄGER Gävles Länsmuseum. Äger det hårt.

  • Isak Lindqvist Säger:

    …haha, nej jag var aldeles för upprörd för att göra nån research. Men jag tackar för informationen, bra att det finns någon som har koll! Som sagt konst har aldrig varit min grej och jag kommer nog hålla mig borta från Gävles Länsmuseum.

  • Eleven Y Säger:

    vad jag älskar att läsa din blogg ;)
    verkligen hilarious! du är en härlig människa, seriöst.

Skriv en kommentar!

Vill du ha en profilbild till din kommentar här och till tusentals andra bloggar och forum? Ange din epostadress här och ladda upp en bild!

Optionally add an image (JPEG only)